Hoppa till innehåll

Foto

Slutet för forumet?

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Tudde

Tudde

Bitter

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 81 Inlägg:

Postad 07 oktober 2017 - 07:30

Nu har man suttit o gluttat i x antal veckor här på forumet utan att det händer något förutom nån trade här och där,undrar nu vart har alla tagit vägen är det nån grupp på fejan eller insta som har fyllt d här forumets plats eller har den allmänna mega hypen om öl börjat dala lite?

#2 GoSatta

GoSatta

Beer Baron

• Administrators
  • 4 341 Inlägg:
  • LocationStockholm

Postad 08 oktober 2017 - 09:18

som du kan läsa i denna tråd http://beersweden.fo...rumets-framtid/ så har vi beslutat oss för att stänga ner forumet.

Ölhajpen tror jag inte har gått över däremot är ju forumdöden stor så är inget unikt för just detta forum.

#3 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 478 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 10 oktober 2017 - 06:51

Jag kan bara svara för min del, men jag läser knappt forum längre. För öl så fylls behovet av diverse FB-grupper. Tråkigt att se forum dö ut dock.

Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#4 Vilse

Vilse

Bitter

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 98 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 12:54

Tips på bra grupper?

#5 Pinerollo

Pinerollo

Lättöl

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 17:53

Tja du Vilse, det är väl det som är problemet. Forumen har i min mening alltid varit stället för lite djupare dialog. Facebook har inte direkt fördjupat det hela, snarare tvärtom. Men, å andra sidan, det är lättare att träffa nya människor och det finns ett överflöd av information. Bra grupper finns också, problemet är bara att filtrera fram det intressanta i skogen av allt ointressant. Facebook är inte det bästa stället för det, då kvantitet premieras framför kvalitet.

Med risk för att göra reklam för min egen Facebook-grupp (vilket jag antar är tillåtet med tanke på att forumet snart ska stängas ändå?) kan jag tipsa om gruppen "ölbloggar i Sverige". Det är en sluten grupp (du behöver söka om medlemsskap) där vi samlas och länkar till nya inlägg från ett 30-tal Svenska öl-bloggar (ca häften är aktiva, resten sporadiska). Min tanke från början var att det skulle bli en del dialog kring de som skrivs i bloggarna, men man kan lika gärna se det som ett bra nyhetsflöde för att hålla koll på sina favorit-bloggar. 

Det saknas några Svenska bloggar, bland annat Portersteken. Många är dock med, bland annat Ofiltrerat, Karlströms malt och Alf tycker om öl, Gyllengock, Skrubbe med flera...

/ Thomas

#6 Vilse

Vilse

Bitter

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 98 Inlägg:

Postad 11 oktober 2017 - 05:57

Tack för tipset. Har kollat några grupper men helt ointressanta. Inget i klass med detta forum.

#7 Vilse

Vilse

Bitter

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 98 Inlägg:

Postad 11 oktober 2017 - 05:57

Bara en massa Svensson som skickar in diverse ölbilder.

#8 Nische

Nische

Starköl

• Members
  • PipPipPipPip
  • 76 Inlägg:
  • LocationStockholm

Postad 11 oktober 2017 - 19:19

Vi snackar öl >NerdEdition< är visserligen ölbilder, men det blir ofta lite diskussion och det är åtminstone lite högre nivå än de flesta andra grupper.

#9 Pinerollo

Pinerollo

Lättöl

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Postad 13 oktober 2017 - 17:37

Trots bättre och mer djupodlande grupper ligger grund-problematiken hos Facebook kvar. Hela upplägget i form av dess flöde...

Det handlar enbart om kvantitet och "likes" och vad som får kommentarer.

Det är svårt att få överblick, det uppmuntras indirekt att skriva ett ytterligare inlägg om samma sak (för att det är svårt att skapa sig en överblick och folk i gemen har dåliga kunskaper/intresse i att söka)

Jag är sent in i denna grupp, men jag är gammal i Forum-världen. Var med redan på BBS:ernas tid (bulletin board service).  https://sv.wikipedia...in_board_system

Det är väldigt sorgligt att det läggs ned så många forum, något som i många fall ersätts av Facebook, vilket verkligen inte är ett kvalitativt substitut.

#10 Joel - Ölamatören

Joel - Ölamatören

Beer Baron

• Moderators
  • 1 023 Inlägg:
  • LocationStockholm

Postad Idag, 06:45

Trots bättre och mer djupodlande grupper ligger grund-problematiken hos Facebook kvar. Hela upplägget i form av dess flöde...

Det är svårt att få överblick, det uppmuntras indirekt att skriva ett ytterligare inlägg om samma sak (för att det är svårt att skapa sig en överblick och folk i gemen har dåliga kunskaper/intresse i att söka)

Jag är sent in i denna grupp, men jag är gammal i Forum-världen. Var med redan på BBS:ernas tid (bulletin board service).  https://sv.wikipedia...in_board_system

Det är väldigt sorgligt att det läggs ned så många forum, något som i många fall ersätts av Facebook, vilket verkligen inte är ett kvalitativt substitut.

Kan bara hålla med om att det är trist med forum döden.... men ett forum lever bara så länge folk är aktiva i forumet.....de flesta idag verkar föredra mer "lättsmält" ala facebook......tyvärr

#11 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 478 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad Idag, 10:28

Jag håller med, föredrar egentligen forum. Men känslan mot slutet när forumet fortfarande var aktivt var att vi fick slut på ämnen att diskutera. Sen är de flesta FB-grupper skräp, men det finns ett par mindre grupper som håller högre kvalité på inläggen. Samtidigt finns det forum som dras med samma problem som FB, t.ex. SHBF:s forum där samma ämnen uppkommer med jämna intervaller.

Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar