Hoppa till innehåll

Foto

Bryggverk

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 SaintX

SaintX

DIPA

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 165 Inlägg:
  • LocationLuleå

Postad 04 maj 2017 - 10:05

Hej

Börjar bli lovligt less på att brygga med min Patinakastrull. Inte heller så supersugen på att lägga ut mer pengar till att utveckla den. Utrymmesbrist och rengöring är ett helvete och  förtar bryggarglädjen.

När jag sneglar på bryggverk så tycker jag att Braumeister verkar vara den som gäller. Dock har Grainfather mer och mer seglat upp som en kandidat. Halva priset mot Braumeister och allt ingår. Ser den mer och mer på instagram och bloggar vilket tyder på att den verkar vara "accepterad". Att du sedan kan fylla den med mer malt än BM är inte heller dåligt.

Har någon erfarenhet av båda dessa verk och vad kan motivera att BM är så mycket dyrare?

#2 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 290 Inlägg:
  • LocationKöpenhamn

Postad 04 maj 2017 - 18:54

Hej

Börjar bli lovligt less på att brygga med min Patinakastrull. Inte heller så supersugen på att lägga ut mer pengar till att utveckla den. Utrymmesbrist och rengöring är ett helvete och  förtar bryggarglädjen.

När jag sneglar på bryggverk så tycker jag att Braumeister verkar vara den som gäller. Dock har Grainfather mer och mer seglat upp som en kandidat. Halva priset mot Braumeister och allt ingår. Ser den mer och mer på instagram och bloggar vilket tyder på att den verkar vara "accepterad". Att du sedan kan fylla den med mer malt än BM är inte heller dåligt.

Har någon erfarenhet av båda dessa verk och vad kan motivera att BM är så mycket dyrare?

Har dessvärre inte erfarenhet av braumeistern. Men kan intyga på att grainfathern är en väldigt duglig maskin. Både ur kvalitetssynpunkt og enkelhet är den väldigt kapabel. Har inte mycket att anmärka på det och kan heller inte se värdet i en braumeister med tanke på dess pris.

#3 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • 3 473 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 05 maj 2017 - 04:58

Jag har bryggt en del med Braumeistern. Väldigt lätt att ha att göra med, men håller med Pundarquartis, priset är lite väl högt. Jag kommer personligen köpa något annat när jag köper eget bryggverk. Sneglar själv främst på Brewcraftern, men också Grainfather.

Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#4 Botolfs

Botolfs

IPA

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 119 Inlägg:
  • LocationKarlstad

Postad 05 maj 2017 - 08:16

Jag köpte ett Coobra (finns även som Bulldog) för ett halvår sedan, halva priset mot GF, funkar helt ok även om jag är lite rädd att pumpen ska dö... Något att tänka på är att även om det går att trycka i 8-9kg malt i pipan så dyker effektiviteten eftersom man då inte har nog volym för att kunna laka ordentligt, samma sak tror jag även gäller GF - i alla fall den enda gång jag provat hos en kompis.

Gjorde en Session IPA med 4.5kg och hamnade på 80% - mot DIPA på 8kg där jag hamnade på 65%. Försöker hitta sweetspot där jag maxar volym och effektivitet, förmodligen runt 6kg. Alternativet är att fortsätta laka till en kastrull och koka separat vilket är lite jobbigt.

#5 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • 4 015 Inlägg:
  • LocationUppsala & Falun

Postad 05 maj 2017 - 10:42

De fungerar ju inte på exakt samma sätt, så man får nog börja med att kolla på de skillnaderna i funktionalitet och fundera på vad man föredrar. Det kan väl också tänkas vara en skillnad i byggkvalitet. Hur stor roll det spelar beror väl på hur ofta man ska använda maskinen. Brygger man riktigt ofta är det kanske värt att lägga de extra slantarna på en BM.

Öl- och matbloggar på Portersteken som även finns på Facebook.

#6 fabbe

fabbe

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 581 Inlägg:

Postad 23 maj 2017 - 09:58

Jag brukar parallel-brygga med en kompis som har en Bulldog och själv kör jag på en BM 20 liter.

Bulldogen är bra och får min rekommendation med undantag för pumpen. Även om man ersätter pumpen kommer man ganska lindrigt undan.

Men skulle jag köpa ett nytt bryggverk idag så skulle det bli en BM PLUS, inget snack. Att slippa plattvärmeväxlare eller kylspiral låter underbart!

Upplever även att support och service från Speidel fungerar bra. När min pumpimpeller blev sjuk (misstänker att den gick i golvet) så skickade dom en ny direkt utan frågor eller extra kostnad.

I slutändan handlar det (enligt mig) om vad man är redo och icke redo att betala för olika bekvämligheter. Men visst kan priset på en BM ändå kännas omotiverat i jämförelse med alla nya bryggverk som landat på marknanden de senaste åren.

Budget? Köp en Bulldog.
Kvalitet & bekvämlighet? Köp en BM PLUS.

#7 GoSatta

GoSatta

Beer Baron

• Administrators
  • 4 339 Inlägg:
  • LocationStockholm

Postad 23 maj 2017 - 11:30

körde en brewster innan (riktig budget) och höll på att bli tokig varje gång, har aldrig ångrat att jag gick på BM efter, fungerar som en klocka gång på gång och man slipper sitta och oroa sig för pumpar,slangar kopplingar etc. 

Visst kostar den men den levererar så har man råd skulle jag inte tveka.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar