Hoppa till innehåll

westvleteren från 60-talet.

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Guest_etcitracide_*

Guest_etcitracide_*
  • Guests

Postad 26 april 2017 - 04:03

Hej.

För ett par år sedan så köpte 4 stycken olika westvleteren (gul, röd, grön, blå) från en nerlagd restaurang i belgien. de skulle vara lagrade från 60-talet någongång i en mörk källare och visst såg det ut så. Nu samlar jag inte öl längre och undrar ifall någon kan komma med synpunkter på denna information och vad dessa då skulle vara värd och hur jag enklast blir av med de?

#2 wannabe_me

wannabe_me

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 725 Inlägg:

Postad 26 april 2017 - 04:55

Den gröna började tillverkas 1999 så den är definitivt inte från 60 talet. Sen så vill jag minnas att det mesta från mitten av 40-talet till början av 90-talet gjordes av st bernardus och att det var ganska liten mängd öl som kom ut från själva klostret. Men kanske hade dom samma system då som nu?

#3 Guest_etcitracide_*

Guest_etcitracide_*
  • Guests

Postad 26 april 2017 - 05:26

Här är två bilder jag sparade från när de köptes.

8535628414_a4c966dfcd_o.png

8535629470_836c5dd500_o.png

#4 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4 015 Inlägg:
  • LocationUppsala & Falun

Postad 03 maj 2017 - 10:00

Du kan ju höra av dig till Systembolagets dryckesauktioner för att försöka få en värdering, men jag gissar att de ger dig kalla handen då de inte verkar så intresserade av långlagrad öl. Men får du en värdering kan du också sälja dem den vägen. Nobbar de dina flaskor är det såvitt jag vet kört att sälja dem på helt laglig väg inom Sverige. Dock tror jag knappast att någon bryr sig.

Den gröna kapsylen användes på en annan öl (Westvleteren 4) innan den började användas på Westvleteren Blond, så den kan definitivt vara äldre än 1999. Den röda kapsylen slutade användas 1999 så den är definitivt äldre. Den blå etiketten på din andra bild har såvitt jag vet inte använts på väldigt, väldigt länge.

De slutade använda ekfoeder och gick över till tankar i rostfritt 1968, så om du kan styrka att dina flaskor är från 60-talet (eller tidigare) kan jag tänka mig att det finns ett större intresse.

Sådant som kan hjälpa dig att datera dem är hur stora flaskorna är (ser de ut att vara 33 cl, 75 cl eller något annat?), kapsylernas utseende, flaskornas utseende och om du har några mer etikettbitar än den blå.

Öl- och matbloggar på Portersteken som även finns på Facebook.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar