Hoppa till innehåll

Foto

Kallmäska

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 SaintX

SaintX

DIPA

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 165 Inlägg:
  • LocationLuleå

Postad 04 april 2017 - 05:51

Har läst runt lite kring kallmäskning. Främst vid porter/stoutbryggning. Tanken är att kärvheten från de mörka maltsorterna inte ska vara lika framträdande men att de chokladiga angenäma rostade aromerna ska ligga kvar.

Någon som har testat detta? Mängder? Tider? Temperaturer? Jag kör BIAB

#2 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 290 Inlägg:
  • LocationKöpenhamn

Postad 04 april 2017 - 06:14

Har läst runt lite kring kallmäskning. Främst vid porter/stoutbryggning. Tanken är att kärvheten från de mörka maltsorterna inte ska vara lika framträdande men att de chokladiga angenäma rostade aromerna ska ligga kvar.

Någon som har testat detta? Mängder? Tider? Temperaturer? Jag kör BIAB

Nu minns jag inte helt då det var min bryggkompis som stod för just kallmäskexperimentet. Men vi bryggde främst BIPA där vi kallmäskade alla mörka maltsorter, minns inte mängder eller tid exakt, men jag tror att vi använde standardmängden rostad malt för ett normalt recept och steepade detta typ över natten. Gav riktigt bra resultat tycker jag, med förbehåll för att det kan vara placebo.

#3 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • 3 474 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 04 april 2017 - 06:53

Jag provade detta i senaste BIPA-bryggningen och blev nöjd med resultatet. Tycker vi äntligen hittade rätt med de mörka maltsorterna i BIPA. Vi lade de mörka maltsorterna i kallvatten på morgonen och tillsatte dem till mäsken vid recirkuleringen. 

Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#4 gnoff

gnoff

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 502 Inlägg:
  • LocationMölndal

Postad 12 april 2017 - 19:57

Kört med kallmäskning många gånger och druckit öl många gånger från andra hembryggare som kallmäskat, ger helt klart resultat enligt mig.

Brukar köra något mer än jag skulle haft i mäsken, krossar som vanligt, lägger i vatten som täcker och in i kylen i 24h.

Sedan väljer jag att tillsätta ovanpå lakbädden innan jag cirkulerar och lakar som vanligt.

Andra silar av och tillsätter enbart vätskan till kok, då skulle jag uppa mängden mer än bara lite då man tappar en hel del.

#5 rymden

rymden

Beer Baron

• Members
  • 1 088 Inlägg:
  • LocationBronxeng

Postad 13 april 2017 - 09:07

Jag har iofs inte kallmäskat, men när jag brygger en av mina favoritstouter (en maffig imperial oatmeal stout borderline black barley wine) brukar jag stöpa all rostad malt "vid sidan", sen hälla i den avsilade vätskan sista 10 min av koket. Det har def gett en mkt snällare rostighet.

Kör med mer rostad malt än vanligt.

Ex:
Värmde upp 1,8L vatten tillsammans med 600 g malt (vattenmängd = 3 x maltmängd) till 65-70°C, sedan lät de stå 30 min. Sedan silades det av, utan att lakas av, och tillsattes det de sista 10 min av koket.

VÄLBALANSERAD - ölbryggning, öluppskattning och mat.

beer is a state of mind, wherever beer is I is

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar