Hoppa till innehåll

Foto

De nya bryggerierna och Systembolagets tjänster

nya öl Systembolaget nya brygg

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Christian

Christian

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 565 Inlägg:
  • LocationSthlm

Postad 13 september 2012 - 14:19

Jag vet inte om vi ska ta upp det i en ny tråd eller fortsätta på den gamla, men närmare ett år sedan så diskuterade vi, på Mankers initiativ, om det var för lätt att starta ett bryggeri. Tråden finns här!

Nu i september är det ungefär ett halvår sedan som Systembolaget lanserade sin tjänst att man kunde beställa lokalproducerade öl (och annat förstås...) till valfri butik i Sverige. Det hyllades som en stor grej för oss ölnördar och samtidigt var det positivt för bryggerierna som kunde få ut sin öl på fler orter, nå en större kundkrets helt enketl!
Men kanske ser vi baksidan av det nu när så många recensioner är tveksamma till de här ölen. Att jag skriver den här tråden nu beror på provningen av Jädraås-ölen som jag recenserade härom dagen. Har det blivit så pass lätt att få ut sin öl via Systembolaget att det är lätt att bortse från kvaliteten i det långa loppet? Jag tog upp Åsundens bryggeri och recensionerna av deras öl i den tråden och Manker nämnde att Jädraås alkoholsvagare öl drar mot vissa felsmaker om man inte dricker dem färska... Av alla öl från Ysta Brygghus som jag druckit har alla varit sura dessvärre och närmare efterforskning har visat att de flesta har samma åsikt om dem.

Jag vill på inget sätt hänga ut dessa enskilda bryggerier och själv har jag inte provat Åsundens öl alls, men till viss del så rider de på "ölvågen" i Sverige och får hjälp av Systembolagets nya tjänst. Har den stora efterfrågan på svensk mikroöl gjort att man inte har samma kvalitetstänk? Är det kanske okunskap om vad som händer i flaskorna som gör att man rätt ofta läser recensioner av infekterade öl?
Ingen förväntar sig nog att de stora bryggerierna påverkas av det här, men för de små bryggarna är det annorlunda. Deras öl MÅSTE ju vara bra för att vi ska hjälpa dem växa! Jag tror att vi är rätt överseende med att flera nya bryggerier har haft lite svårt med en jämn kvalité, men på senare tid har ju etablerade mikrobryggerier också hamnat i blåsväder, exempelvis Sigtuna.

Marknaden har blivit hårdare överlag, är det dags att vi drinkare också blir det? Det har ju pratats lite om huruvida man ska recensera öl som det uppenbart är fel på, och detta följer lite i samma spår. Det är nog inte så lätt att brygga bra öl, men har vi kunder och distributörerna gjort det lite för enkelt att komma undan med det?

Många frågor, men jag uppskattar alltid en diskussion! ;)
Det handlar inte om att alltid brygga originell, banbrytande öl; det måste vara gott också!

"Ett gott öl för varje tillfälle!"

Kastellet Bryggeri

#2 GoSatta

GoSatta

Beer Baron

• Administrators
  • 4 068 Inlägg:
  • LocationStockholm

Postad 13 september 2012 - 14:34

Tog ju själv upp frågeställningen om de lokala sortimentet i systembolagets vara eller ickevara tråd, dock från en annan synvinkel då, men jag håller med om mycket av det du skriver.

Har tyvärr inte tid för något längre inlägg nu men man får väl hoppas att det är "nyhetens behag" och att marknaden självsållar sig själv för väldigt mycket av det man har fått hem borde faktiskt ens inte få säljas!

#3 BeerSwedenDarren

BeerSwedenDarren

Administrator

• Administrators
  • 942 Inlägg:
  • LocationYou'll never find it on a map

Postad 13 september 2012 - 19:50

Great that you bring this up Christian as it's a topic that's very real for me right now. As someone attempting to start a microbrewery I feel it is vitally important I concentrate a lot of my focus on quality. We have spent years trying to convince people to drink better beer and it is a blow to all of us when someone does finally try a locally produced beer only to discover it tastes of old socks.
The days when bad beers could be explained away with "well it's craft beer - that's part of the charm" are long gone in my book. In my experience the amount of time and money spent on lab work and quality assurance among the smaller craft breweries is pretty shocking - if there's any at all. So stricter standards from the monopoly would be a good thing IMO as it would ensure that every brewery has to meet higher quality levels when it comes to their beers. Not just when they leave the brewery either but over time too.
Of course beer is a living product (most of the time :)) and as such there are always exciting variables in play. But there really should be no place for obviously faulty beers on the shelves of the monopoly. It doesn't just damage the reputation of the brewery in question; it damages everything we've been working towards and stand for.

#4 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • 3 115 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 14 september 2012 - 06:21

Bra att du tar upp detta Christian. Jag har själv funderat på att ta upp detta och har faktiskt sparat en dålig och en bra flaska Lervig Rye IPA bara för att ha som exempel (eftersom man tydligt kan se att det är något fel på ölen). Nu var det en norsk flaska, men det var det enklaste exemplet där man kan påvisa skillnaden med en kamera. Hade jag haft en doft och smak-blogg (något för framtiden??) så hade jag haft mycket bättre exempel.

Som många andra har jag också råkat ut för en hel del felaktiga flaskor. Det har varit allt från rena infektioner till att de slangat i bottensatsen eller att det helt enkelt är väldigt dåligt konstruerade recept. Dock bör det påpekas att inte alla bryggerier slänger ur sig dålig öl, även om det ibland smyger ned ett måndagsexemplar. Det tråkigare är dock att även de bra bryggeriernas rykte dras med i detta. Som jag nämnde i en tidigare tråd så togs detta upp när jag var i Oslo och bland norrmännen hade svenska bryggeriers anseende sjunkit drastiskt. Jag fick bl.a. frågan: "Finns det några bra svenska bryggerier?". Vilket jag förstås tycker att det finns, men det är allt för många som regelbundet slänger ur sig medelmåttiga eller dåliga produkter. När jag nu tänker efter så är det ett gäng bryggerier som jag fortfarande inte druckit något bra ifrån, trots att de funnits i något år. Vilket förstås känns tråkigt.

Vad ska då vi som kunder göra? Jag har själv börjat maila diverse bryggerier när jag upptäckt felaktigheter. Jag har dock varit rätt dålig på detta och tror inte det är en lösning om alla missnöjda kunder gör det. Men att lämna tillbaka till Systembolaget tycker jag är en bra lösning.

Tyvärr tror jag många bryggerier kommer skjuta sig själva i foten om de inte börjar ta kvalitetskontrollen på större allvar. De kommer nog dö ut rent naturligt för att folk slutar köpa deras produkter, oavsett om de får ordning på produktionen eller inte. Utbudet är så pass brett idag att det inte är några problem att bara köpa någon annan produkt.
Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#5 BeerSwedenDarren

BeerSwedenDarren

Administrator

• Administrators
  • 942 Inlägg:
  • LocationYou'll never find it on a map

Postad 14 september 2012 - 07:04

Bang on Stefan. As always.

#6 Joel - Ölamatören

Joel - Ölamatören

Lambic

• Moderators
  • 838 Inlägg:
  • LocationStockholm

Postad 14 september 2012 - 07:08

Är väldigt trött på försvarstal från bryggare och bryggerier i stil med "Det ska vara så".

Har varit med om bryggerier där det plötrsligt börjar dyka upp produkter med infektioner/surhet i sorter som inte haft det förut, men ändå kommer försvarstalet om att inget är fel.... Då drar man sig hårt för att köpa dem igen eftersom man märker att bryggaren antingen ljuger, eller inte vill ta en på allvar och bedrar sig själv...

#7 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • 3 605 Inlägg:
  • LocationUppsala & Falun

Postad 14 september 2012 - 07:15

Många mindre bryggerier kan nog rida på vågen av lokalt intresse ett tag, och säkert överleva på en liten skala väldigt länge utan att förbättra sin öl. Två Bryggare/Ysta har väl funnits i omkring tio år vid det här laget? Man ska ju också komma ihåg att alla måste börja någonstans, det är lite hårt att förvänta sig riktigt bra öl från ett bryggeri som inte funnits längre än 1-2 år. Provade själv aldrig Sigtunas gamla serie med öl (Gas-Janne etc) men har hört att de inte var så mycket att hänga i granen, om än utan felsmaker. Nu är de etablerade som ett av Sveriges större bryggerier och även om kvaliteten varit lite svajig sen de fick sitt nya bryggeri har de ändå gjort ganska mycket bra öl. Utanför den lilla sfären av oss riktigt inbitna ölnördar som gillar att klaga på dem tror jag de har ganska bra rykte.

Vad har norrmännen att komma med utöver Nögne, Haandbryggeriet och Aegir? Kikar man på Ratebeer har dessa tre bryggerier nästan alla öl på Norges topp 50. Lervig kanske någon säger? Ja, men vad har de gjort för bra utöver de två ölen som kom på Systembolaget? Ingen tvivlar väl på att det finns bra bryggerier i Danmark, trots att merparten av deras bryggerier gör intetsägande öl. De har ett par driftiga fantombryggare och ett tiotal bra bryggerier. Sveriges dåliga bryggerier kommer bli bortglömda och bryggerier som Oppigårds, Närke, Ocean, Nynäs, etc kommer stå kvar med gott rykte.
Öl- och matbloggar på Portersteken som även finns på Facebook.

#8 BrittBastard

BrittBastard

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 884 Inlägg:
  • LocationUppsala, Sweden

Postad 14 september 2012 - 07:30

Hmm, det "tråkiga" är ju att man som nystartat och litet bryggeri måste ha inkomster och för att få det så måste man få sälja öl på Systembolaget eftersom vi har det monopol vi har.
Visst skulle man kunna ställa hårdare krav på kvalitetstesten hos Systembolaget men då kan det ju också bli så att många nystartade bryggerier ger upp och vi får aldrig se röken av dom trots att dom kanske hade potential att bli något riktigt stort.
Det tar ju ett tag för ett nystartat bryggeri att hitta rätt, eller för ett bryggeri som precis bytt utrustning, och få samt bibehålla en jämn kvalité.
Men samtidgt så håller jag också med om att det är för lätt att få sälja (dålig) öl som det är idag.
Precis som Stefan säger tror jag att bryggerierna själva måste ha hårdare kvalitetskontroller, jag kan tänka mig att det kan skilja sig enormt från ett bryggeri till ett annat som det är idag.
Systembolaget borde kanske ställa krav inte bara på själva ölen utan även deras (bryggeriernas) kvalitetskontroller? Detta för att, på sikt, samtliga bryggerier ska kunna leverera öl som håller en jämn kvalité.

Tycker det Stefan skriver är oerhört viktigt:

Vad ska då vi som kunder göra? Jag har själv börjat maila diverse bryggerier när jag upptäckt felaktigheter. Jag har dock varit rätt dålig på detta och tror inte det är en lösning om alla missnöjda kunder gör det. Men att lämna tillbaka till Systembolaget tycker jag är en bra lösning.

Istället för att bara klaga för sig själv, och här på forumet. För hur ska bryggeriet få reda på det?!? Om dom enbart märker att något inte står rätt till i form av minskad inkomst så är det ju inte alls säkert att dom förstår att det beror på en svajig, eller dålig, kvalité på själva ölen. Vi som kunder måste ju också dra vårat strå till stacken.
Sen får man ju förutsätta att bryggerierna tar till sig feedbacken, gör dom inte det får dom skylla sig själva.

Självklart beror det också på vad bryggeriet har för ambitioner, om dom hankar sig fram på 1-3 halvdana öl som inte håller en jämn kvalité och nöjer sig med det. Fine. Men det är ingen öl någon av oss köper och dom lär inte kunna växa/bli bättre på det viset.

#9 Enskede

Enskede

Lambic

• Members
  • 305 Inlägg:

Postad 14 september 2012 - 07:43

Personligen har jag väldigt lätt att vända ryggen till ett bryggeri som inte klarar av att leverera ett drickbart öl. Tyvärr är det rätt många svenska bryggerier som jag för tillfället inte har någon som helst lust att prova mer från. Till viss del så rör det nog sig om att man har för dålig koll på hur sitt öl åldras. Om man tidigare bryggt hemma i 20l-satser så försvinner ett gott öl ganska snabbt, men när man helt plötsligt ska bli av med 1000l så tar det längre tid och det supergoda ölet börjar uppvisa felsmaker.
Möjligen blir man också lite hemmablind och är alldeles för okritisk mot sina egna bryggder.

Egentligen har ju fantombryggarna en stor fördel här, när dom brygger hos erkänt bra bryggerier. Nackdelen är väl att om man brygger i belgien så får man ändå inte sälja via lokala (om man nu inte har någon lokal ingrediens i).

#10 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • 3 115 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 14 september 2012 - 08:32

Många mindre bryggerier kan nog rida på vågen av lokalt intresse ett tag, och säkert överleva på en liten skala väldigt länge utan att förbättra sin öl. Två Bryggare/Ysta har väl funnits i omkring tio år vid det här laget? Man ska ju också komma ihåg att alla måste börja någonstans, det är lite hårt att förvänta sig riktigt bra öl från ett bryggeri som inte funnits längre än 1-2 år. Provade själv aldrig Sigtunas gamla serie med öl (Gas-Janne etc) men har hört att de inte var så mycket att hänga i granen, om än utan felsmaker. Nu är de etablerade som ett av Sveriges större bryggerier och även om kvaliteten varit lite svajig sen de fick sitt nya bryggeri har de ändå gjort ganska mycket bra öl. Utanför den lilla sfären av oss riktigt inbitna ölnördar som gillar att klaga på dem tror jag de har ganska bra rykte.

Vad har norrmännen att komma med utöver Nögne, Haandbryggeriet och Aegir? Kikar man på Ratebeer har dessa tre bryggerier nästan alla öl på Norges topp 50. Lervig kanske någon säger? Ja, men vad har de gjort för bra utöver de två ölen som kom på Systembolaget? Ingen tvivlar väl på att det finns bra bryggerier i Danmark, trots att merparten av deras bryggerier gör intetsägande öl. De har ett par driftiga fantombryggare och ett tiotal bra bryggerier. Sveriges dåliga bryggerier kommer bli bortglömda och bryggerier som Oppigårds, Närke, Ocean, Nynäs, etc kommer stå kvar med gott rykte.

Jo jag håller med om att det brukar ta ett tag för bryggerierna att brygga in sig och att man inte ska förvänta sig riktigt bra öl från dag 1. Men bra öl tycker jag man kan förvänta sig redan från start. Eller åtminstone godkända. Det är ju tråkigt när bryggerier efter 1-2 års bryggande fortfarande har problem att nå upp till godkänt. Eller att man besöker ett bryggeri i en monter på en festival eller på en pub och får uppenbart infekterad öl i glaset. Eller köper fyra olika öl från ett bryggeri och samtliga är infekterade.

Vi diskuterade givetvis vidare kring norsk och svensk öl och att Norge har betydligt färre bryggerier kom också upp (vi snackade öl i närmare 8 timmar så blev en del). Jag tog dock inte med det i mitt tidigare inlägg då det var själva grejen att svensk öl börjar ifrågasättas som var det intressanta. Då jag själv är kritisk så kan jag förstå varför det kommer upp. Problemet vi har i Sverige jämfört med andra länder är ju att det numera är enkelt att få tag på lokal öl. Medans det i t.ex. Norge och Danmark ofta innebär att man måste resa till platsen för att prova ölen. Så problemet i Sverige blir tydligare för fler människor.

Men jag tycker som sagt var att det finns många bra bryggerier. Sigtuna har fått mycket utrymme på forumet och jag tycker faktiskt att de gör en hel del bra öl. Den PoD vi drack på Systembolagets provning var faktiskt riktigt bra. Känns mest som att de får kritik p.g.a. dålig mediahantering. Finns ju betydligt sämre bryggerier om man bara ser till ölen, och de bryggerierna nämns nästan aldrig här.

Samtidigt så är inte problemet att bryggerier levererar slätstruken öl, utan att det är för många infekterade och rent av dåliga öl som kommer ut.
Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#11 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 465 Inlägg:
  • LocationSkåne

Postad 14 september 2012 - 08:54

Jag har mer eller mindre tappat lusten att prova från många svenska bryggerier (framförallt efter att skitkastande på detta forumet från rätt många som jag i vissa fall tycker är överdrivet) i den mån att jag knappt använder det lokala beställningssortimentet såvida det inte är något som jag vet är bra, Ängö exempelvis. Om jag är på ett Systembolag som har lokala grejer så brukar jag plocka på mig lite, men jag lägger inte ner tiden på att beställa.

Dock tror jag att många av dom mindre bryggerierna inte kan hantera produktion i större skala, och när ölen väl kommer ut till butikerna så står dom alldeles för länge för ingen köper dom och så tappar ölen allt det viktiga. Många av de lokala ölen ska antagligen drickas så färskt som möjligt, och därför passerar dom nog även kvalitetskontrollerna på bryggerierna också.

När jag var på Charlis förra helgen så sa han själv att om ni ser öl från honom som är äldre än 6 månader så köp den inte för den är inte bra längre.. Därför tror jag att många svenska bryggerier hade tjänat på att korta ner sitt bäst före-datum.
Kornmalt & Humlekottar
- För att öl är så mycket mer än något man bara dricker till frukost.

xxx

"If God would have wanted us to filter our beers, he wouldn't have given us livers."
- Larry Bell

#12 fabbe

fabbe

Lambic

• Members
  • 579 Inlägg:

Postad 14 september 2012 - 08:55

Jag ser inte hur SB och monopolet idag gynnar mikrobryggerierna. Nackdelarna är fler än fördelarna.
En småskalig producent måste få välja själv i vilka volymer denne vill producera. När SB idag skickar ut sina förfrågningar och man som bryggare lyckas komma in så ställs ju även krav på vilka volymer man måste leverera. Om man inte klarar att leverera så åker man ut?** Det måste finnas alternativa säljkanaler där alla producenter har möjlighet att nå ut till en större marknad, oavsett kapacitet. Stress är en stark bidragande faktor till brister i kvaliteten.
Sedan måste även en producent ha möjlighet att sälja produkter som för stunden inte efterfrågas av SB. Visst, man kan idag beställa enstaka flaskor från lokala producenter men jag tycker fortfarande inte att det funkar klockrent. Jag efterfrågar mer frihet.
Med större frihet kommer marknaden av sig själv att rensa bort sämre producenter och produkter. De kommer helt enkelt inte att efterfrågas i samma omfattning som mer kvalitativa produkter. Alltså blir dåliga bryggare och brygder inte långvariga. För i slutändan är det kunden sist i ledet som kvalitetssäkrar och bedömmer, inte mellanhanden (Systembolaget).

**Om man inte klarar av att leverera, finns det fler påföljder?

#13 fabbe

fabbe

Lambic

• Members
  • 579 Inlägg:

Postad 14 september 2012 - 09:07

Idag har säkert många bryggerier inga större problem att få sin öl såld. Många menar ju att efterfrågan på deras produkter är hög.
Men hur ser det ut om säg 10 år? Konkurrensen kommer garanterat ha blivit hårdare. En fri marknad ger utrymme för förändringar och utveckling medans en reglerad marknad inte gör det.

#14 Balder

Balder

Beer Baron

• Members
  • 5 341 Inlägg:
  • LocationVellanche

Postad 14 september 2012 - 09:16

Jag har mer eller mindre tappat lusten att prova från många svenska bryggerier (framförallt efter att skitkastande på detta forumet från rätt många som jag i vissa fall tycker är överdrivet)

Bra där Kristopher. Håller helt med dig om att vi har gett de små lite för mycket skit, men det har dock varrierat väldigt i kvaliteten.
Alla kan göra en dålig batch, det kan jag leva med. Men man måste ändå ta asvar för sin podukt.

Jag håller även med föregående talare om att man borde korta ner sina bäst före datum. Det finns en hel del bryggerier som sätter 3 månaders. Framförallt i Tyskland har jag sett det.

Spana in MankersBeer, eller Facebooksidan - En sida om hästar, öl och uppfödning av apor och numera lite extra bacon

#15 Grönis

Grönis

Barley Wine

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 235 Inlägg:

Postad 14 september 2012 - 13:39

Bra inlägg. Jag har funderat på det här själv.
Infektioner kommer hända förr eller senare, men det ska såklart vara undantag snarare än regel som Ysta. Jag har heller inte smakat något från dem som inte haft infektion av någon mjölksyrebakterie.
Det finns ett till bryggeri i Sverige där infektioner också är mer regel än undantag, men jag utelämnar namnet. Ystad har redan nämts, så det kändes lugnt.

Jag har köpt en del öl från lokala bryggerier sen det där beställningssystemet infördes och när det gäller samtliga har kvalitet varit märkbart sämre. Allt från små defekter som inte spelar så stor roll till infektioner eller diacetylbomber.

Som jag ser det finns det två anledningar till att infektioner förekommer flera gånger:

1. Tekniska faktorer, som otäta packningar, blindtarmar i ledningar eller döda zoner i tankar som aldrig kommer i kontakt med rengöringsmedel och desinfektionsmedel.
2. Mänskliga faktorer, som okunskap eller slarv.

När det gäller andra defekter, som för låg kolsyrenivå, diacetyl eller andra felsmaker är det svårt att skylla på tekniska faktorer. När ölet ligger i trycktank och ska tappas på fat eller flaska utgår jag ifrån att alla bryggerier i Sverige har någon som smakar och gör en sensorisk bedömning.
Då handlar det om okunskap eller att man helt enkelt inte bryr sig.
Det vanligaste felet jag märker av från de mindre småbryggerierna är att de är väldigt dåligt fyllda. Det innebär för mycket syre i headspace och kortare hållbarhet genom syreskador. Det är dessutom olagligt. Christian, om du minns från tappningstekniken så fick vi information om ett dokument, "Hur mycket rymmer en liter", som visar hur mycket en förpacknings faktiska innehåll får skilja sig från deklarerat innehåll.

Sen tycker jag det är oerhört viktigt med kvalitetssäkring, kvalitetskontroll och kvalitetsteknik. Jag tror inte att det är särskilt många som nyligen startat eller planerar att starta bryggeri som har tänkt på att det kanske bör investeras 10 000 för en syremätare för flasktappad öl, några tusenlappar för en spektrofotometer, mikroskop och ATP-mätare eller ens en tusenlapp eller vad jag nyligen såg för pris för en kolsyremätare för flasktappad öl. Eller billigare grejer som odlingsplattor, e-kolvar, vakumpumpar och sterilfilter.

Tekniska faktorer som leder till kvalitetsproblem kan man åtgärda. Likaså okunskap, men kanske inte slarv eller olyckor. Kortsiktigt kanske man tjänar på att skicka ut produkter med defekter, men det känns taskigt för mig som kund att bli behandlad på det sättet och man får inga nya kunder av att sälja dålig öl direkt. Respekt till de bryggerier som hellre häller ut 5000l ner i avloppet än att låta det komma i närheten av en kund.

Men det enda vi kan göra som kunder egentligen är väl att gå tillbaka till Systembolaget med varan. Händer det ofta kan man hoppas att de skärper till sig.

#16 Balder

Balder

Beer Baron

• Members
  • 5 341 Inlägg:
  • LocationVellanche

Postad 14 september 2012 - 14:58

Jag vet inte varför Skånsk bryggerier skickar sina produkter till Två Bryggare för buteljering. Det är den felande länken.

Man kankse skulle försöka göra bussines på det där?

Spana in MankersBeer, eller Facebooksidan - En sida om hästar, öl och uppfödning av apor och numera lite extra bacon

#17 Christian

Christian

Beer Baron

• Members
  • 1 565 Inlägg:
  • LocationSthlm

Postad 17 september 2012 - 07:36

1. Tekniska faktorer, som otäta packningar, blindtarmar i ledningar eller döda zoner i tankar som aldrig kommer i kontakt med rengöringsmedel och desinfektionsmedel.
2. Mänskliga faktorer, som okunskap eller slarv.

Jag håller helt med om de här bitarna, men med tillägget att det förmodligen är en kombination av de båda. ;) Det är inte svårt att läsa sig till att ett öl "ska jäsa en vecka och mogna i två, därefter tappar man det på flaska". Grovt förenklat från min sida, men jag tror att sådana här "sanningar" är lätta att ta till sig när man väl står med nya prylar upp till armbågarna! Vilket givetvis kan ge problem i sig för nya prylar är ju obekanta prylar, vare sig man byter upp sig eller helt enkelt aldrig har sett utrustningen förut. Jag har sett exempel på jästankar som saknar topplucka (vilket används för torrhumling t ex) i bryggerier som säljer två eller tre torrhumlade öl! Följden blir att man får skruva av ett slags topplucka för hand, ofta 10-12 bultar i taget som sedan ska sättas tillbaka... Inte smidigt och förmodligen beror det på okunskap kring utrustningen.

Min tro är att det gärna blir en ekonomisk fråga när det kommer till utrustning. Visst är det bra att man kan köpa mjölktankar för en tusenlapp styck och omvandla detta till bryggtankar, men jag vet inte hur bra det är att använda sig av dessa till jästankar till exempel. Trycktankar avsedda för jäsning eller lagring har ju allt som oftast en provkran i sidan för att man ska kunna prova ölet eller rentav mäta mängden löst kolsyra i ölet, men med en mjöltank finns det kanske inte sådant? Visst är det frestande att välja mjölktankar rakt igenom för att spara på tusenlapparna, men frågan är huruvida det lönar sig i längden?
Det ska bli väldigt intressant att se hur South Plains Brewery i Skåne fixar sitt bryggande i den närmaste framtiden; jag vet att flera har provat en IPA (?) därifrån och varit klart positiva, men det har vi ju sett förut. ;) Inget illa ment om South Plains!

Och så är det tappningsfrågan! Hur många bryggerier idag använder en ordentlig tappmaskin à la mottrycksfyllare (vilket på bilden är en väldigt stor sådan) som nästintill kan utesluta kontakten med syre innan kapsylering? Jag har hört att det finns de som kör med en så kallad "beer gun" och tappar direkt i flaskorna, vilket antagligen gör det svårt att inte låta ölet få kontakt med syre.
Mellan tapplina och tank finns ju också steg som kan trixa till det, så ett öl som smakar bra från tanken kanske blir kontaminerat på vägen till tappningen, vilket är det som Balder är inne på för Skånska bryggerier, om jag förstår det rätt...

Men nog om de tekniska detaljerna från mig. Vi verkar alla vara överens om att ett ökat kvalitetstänk är att önska från de svenska småbryggarna. Personligen skulle jag föredra en jämn, låg kvalité än höga toppar och djupa dalar. ;) Det är väl lite som att man måste börja gå innan man kan börja springa! Det gäller att hitta ett par-tre öl som är bra och sedan se till att de håller rätt klass vid framtida bryggningar, en kontinuerlig kvalité så att säga. :) När man väl har kommit in i sin nisch är det kanske dags att börja snegla på spännande ingredienser, nydanande recept eller kanske bara en större portfölj öl!

Grönis; läste vi kursen samtidigt alltså? Ditt användarnamn här ger mig inte många ledtrådar... :P Kul att du hittat hit!
Det handlar inte om att alltid brygga originell, banbrytande öl; det måste vara gott också!

"Ett gott öl för varje tillfälle!"

Kastellet Bryggeri

#18 BrittBastard

BrittBastard

Lambic

• Members
  • 884 Inlägg:

Postad 17 september 2012 - 08:36

Men nog om de tekniska detaljerna från mig. Vi verkar alla vara överens om att ett ökat kvalitetstänk är att önska från de svenska småbryggarna. Personligen skulle jag föredra en jämn, låg kvalité än höga toppar och djupa dalar. ;) Det är väl lite som att man måste börja gå innan man kan börja springa! Det gäller att hitta ett par-tre öl som är bra och sedan se till att de håller rätt klass vid framtida bryggningar, en kontinuerlig kvalité så att säga. :) När man väl har kommit in i sin nisch är det kanske dags att börja snegla på spännande ingredienser, nydanande recept eller kanske bara en större portfölj öl!

Så sant...problemet är väl att många nystartade vill göra "nåt häftigt" direkt, vilket en del av oss kan vara orsaken till. Konkurrensen blir ju bara hårdare och hårdare också.
Men jag håller helt och hållet med dig.

#19 Grönis

Grönis

Barley Wine

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 235 Inlägg:

Postad 17 september 2012 - 09:26

Grönis; läste vi kursen samtidigt alltså? Ditt användarnamn här ger mig inte många ledtrådar... :P Kul att du hittat hit!

Jupp, den då långhårige karln från Dalarna. Skickade PM på Facebook för ett tag sen angående ditt bryggeriprojekt.

#20 BrittBastard

BrittBastard

Lambic

• Members
  • 884 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 10:36

Inte helt säker på att det här hamnar på rätt ställe (Mod: flytta gärna) men då rubriken även innehåller "tjänster" så har jag en grej angående deras tjänster (och som jag även föreslagit/påpekat för dom ett antal gånger):

Dom borde se till så att man även kan se, och följa, sina privatimporter på "Mina sidor" när man loggat in.

Skulle bespara många kunder frustration, många leverantörer tid och Systembolaget själva skulle bli mer uppskattade.

Vad tycker ni om det?

Also tagged with one or more of these keywords: nya öl, Systembolaget, nya brygg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar