Nu i september är det ungefär ett halvår sedan som Systembolaget lanserade sin tjänst att man kunde beställa lokalproducerade öl (och annat förstås...) till valfri butik i Sverige. Det hyllades som en stor grej för oss ölnördar och samtidigt var det positivt för bryggerierna som kunde få ut sin öl på fler orter, nå en större kundkrets helt enketl!
Men kanske ser vi baksidan av det nu när så många recensioner är tveksamma till de här ölen. Att jag skriver den här tråden nu beror på provningen av Jädraås-ölen som jag recenserade härom dagen. Har det blivit så pass lätt att få ut sin öl via Systembolaget att det är lätt att bortse från kvaliteten i det långa loppet? Jag tog upp Åsundens bryggeri och recensionerna av deras öl i den tråden och Manker nämnde att Jädraås alkoholsvagare öl drar mot vissa felsmaker om man inte dricker dem färska... Av alla öl från Ysta Brygghus som jag druckit har alla varit sura dessvärre och närmare efterforskning har visat att de flesta har samma åsikt om dem.
Jag vill på inget sätt hänga ut dessa enskilda bryggerier och själv har jag inte provat Åsundens öl alls, men till viss del så rider de på "ölvågen" i Sverige och får hjälp av Systembolagets nya tjänst. Har den stora efterfrågan på svensk mikroöl gjort att man inte har samma kvalitetstänk? Är det kanske okunskap om vad som händer i flaskorna som gör att man rätt ofta läser recensioner av infekterade öl?
Ingen förväntar sig nog att de stora bryggerierna påverkas av det här, men för de små bryggarna är det annorlunda. Deras öl MÅSTE ju vara bra för att vi ska hjälpa dem växa! Jag tror att vi är rätt överseende med att flera nya bryggerier har haft lite svårt med en jämn kvalité, men på senare tid har ju etablerade mikrobryggerier också hamnat i blåsväder, exempelvis Sigtuna.
Marknaden har blivit hårdare överlag, är det dags att vi drinkare också blir det? Det har ju pratats lite om huruvida man ska recensera öl som det uppenbart är fel på, och detta följer lite i samma spår. Det är nog inte så lätt att brygga bra öl, men har vi kunder och distributörerna gjort det lite för enkelt att komma undan med det?
Många frågor, men jag uppskattar alltid en diskussion!