Hoppa till innehåll

Foto

Öl i Odense.

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Janne GBG

Janne GBG

Folköl

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 24 maj 2012 - 08:25

Skall till Odense i midsommar så jag undrar vilka pubar och ölbutiker som man bör besöka?
Janne

#2 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 605 Inlägg:
  • LocationUppsala & Falun

Postad 24 maj 2012 - 08:57

Pubar: Christian Firtal (förkortas ibland C4), som ligger i en "gränd" mitt i centrum. Brukar ha en del småtrevligt på fat, med halva priset på happy hour. Carlsens Kvarter är också trevligt men ligger inte riktigt så centralt som C4. Har hört att Cafebiografen ska vara trevligt också men har aldrig varit där själv.

Ölbutiker: HJ Hansen och Vinens Verden. HJ Hansen ligger i ena änden av den gågatan i centrum och Vinens Verden ligger på andra sidan C4-"gränden". Deras sortiment ser ganska olika ut så besök båda. Priserna är generellt lite bättre på Vinens Verden.
Öl- och matbloggar på Portersteken som även finns på Facebook.

#3 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • 3 164 Inlägg:
  • LocationOdense, Danmark

Postad 24 maj 2012 - 14:42

Jag lägger till Det Smagsløse Café på pubar, inte för att deras sortiment är något speciellt alls, utan snarare för att det är en sjukt mysig, studentig atmosfär tillsammans med ett par trevliga öl för mycket låga priser.

Angående Christian Firtal så är det otroligt trevligt att ta en öl där på sommaren på deras mysiga uteservering... min absoluta favoritbar i staden. Carlsens Kvarter har väl ett mycket bättre flaskutbud, men tycker inte att det är något speciellt trevligt där borta personligen.

Vill lägga till att Vinens Verden har gått ner sig lite på senare tid då de inte köpt in något nytt nu på ett bra tag... men deras sortiment är fortfarande riktigt bra, ännu är det värt ett besök.

Hade supergärna visat dig runt själv och snackat lite över en öl då jag bor i Odense, men dessvärre är jag inte här över midsommar. Hoppas du har det nice ändå!

#4 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 465 Inlägg:
  • LocationSkåne

Postad 24 maj 2012 - 14:58

Måste dra till Odense någon helg när man är ledig känner jag, inte så farligt långt egentligen. Imponerande bra utbud verkar det som, speciellt sett till storleken på stan.
Kornmalt & Humlekottar
- För att öl är så mycket mer än något man bara dricker till frukost.

xxx

"If God would have wanted us to filter our beers, he wouldn't have given us livers."
- Larry Bell

#5 Janne GBG

Janne GBG

Folköl

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 24 maj 2012 - 22:39

Tackar för tippsen. Skall bli 3 sköna dagar där.

#6 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • 3 605 Inlägg:

Postad 25 maj 2012 - 07:14

Måste dra till Odense någon helg när man är ledig känner jag, inte så farligt långt egentligen. Imponerande bra utbud verkar det som, speciellt sett till storleken på stan.

Det är ändå Danmarks tredje största stad, så det är väl inte sååå konstigt att de har lite öl :)

Vad gäller priser i butikerna skulle jag, mellan tummen och pekfingret, säga att det är billigare än på Ölbutikken men något dyrare än på Kihoskh. Var dock beredd på att danska tåg är ganska mycket dyrare än svenska så det kan kosta lite att ta sig dit. Men det är en trevlig stad :)

#7 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • 3 164 Inlägg:

Postad 25 maj 2012 - 13:07

Det är ändå Danmarks tredje största stad, så det är väl inte sååå konstigt att de har lite öl :)

Vad gäller priser i butikerna skulle jag, mellan tummen och pekfingret, säga att det är billigare än på Ölbutikken men något dyrare än på Kihoskh. Var dock beredd på att danska tåg är ganska mycket dyrare än svenska så det kan kosta lite att ta sig dit. Men det är en trevlig stad :)

Danska tåg är inte dyrare... det är bara så att det är två asdyra broar man måste ta sig över om man vill till Odense. Det är dessa som kostar, inte tågen i sig.

#8 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • 3 605 Inlägg:

Postad 25 maj 2012 - 14:29

Danska tåg är inte dyrare... det är bara så att det är två asdyra broar man måste ta sig över om man vill till Odense. Det är dessa som kostar, inte tågen i sig.

Yeah yeah, petitesser, priset hamnar på min tågbiljett i slutändan ;)

#9 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • 3 164 Inlägg:

Postad 25 maj 2012 - 14:38

Yeah yeah, petitesser, priset hamnar på min tågbiljett i slutändan ;)

Just saying ^^

Rekommenderar f.ö. att åka på aviga tider med DSB Orange. Billigare biljetter på aviga tider som man själv skriver ut. De är faktiskt bra om man bokar relativt långt i förväg.

#10 Fred

Fred

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 442 Inlägg:
  • LocationNV Skåne

Postad 30 maj 2012 - 16:38

Vill lägga till att Vinens Verden har gått ner sig lite på senare tid då de inte köpt in något nytt nu på ett bra tag... men deras sortiment är fortfarande riktigt bra, ännu är det värt ett besök.

hoppas du ine har något emot att uppdatera tråden om /när VV fyllt på förråden? (med reservation för att du inte kommer vara så mycket i DK under sommaren)

Hade en trevlig tur till Odense med hjälp av dina rekar förr gången, men då var det inte så specielt öl-fokuserat eftersom det var med familjen och en liten parvel på några månader. Fundera på att släpa dit svågern nästa gång han är nere och då finns det risk för att fokus hamna på helt andra saker.

#11 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • 3 164 Inlägg:

Postad 30 maj 2012 - 16:42

hoppas du ine har något emot att uppdatera tråden om /när VV fyllt på förråden? (med reservation för att du inte kommer vara så mycket i DK under sommaren)

Hade en trevlig tur till Odense med hjälp av dina rekar förr gången, men då var det inte så specielt öl-fokuserat eftersom det var med familjen och en liten parvel på några månader. Fundera på att släpa dit svågern nästa gång han är nere och då finns det risk för att fokus hamna på helt andra saker.

Var där igår och de hade främst fyllt på med några fåtal danska saker och lite Sierra Nevada. Inget upphetsande med andra ord. De hade däremot köpt in lite fler St. Lamvinus '05 som var slut för ett par veckor sedan. Jag vettefan om de kommer köpa in mycket mer i framtiden, men jag kan definitivt uppdatera här lite då och då.

För övrigt så får du hojta till när du är nere nästa gång (så länge det inte är under sommaren), så kan jag få tillfälle att dela på några roliga öl jag har undangömda ^^

#12 Fred

Fred

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 442 Inlägg:
  • LocationNV Skåne

Postad 30 maj 2012 - 16:52

Kör jänkare, så jag skulle inte behöva komma tomhänt själv. Måste snart inventera ölförrådet, hittade en del skojigt på en hylla långt inne bland spindelvävensenast jag var där och rotade.

Ja ja kära moddar vi kan fortsätta med PM, men nu börjar kvällens IPA-race sätta sina spår. Fick bli en 21st back in black som avrundning.

Pundarn: våra vägar kanske korsas under hösten!

Bis dann

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar