Hoppa till innehåll

Foto

Hur mycket dricker ni?

• Please log in to reply
104 replies to this topic

Omröstning: Hur mycket dricker ni? (86 medlem(mar) har röstat)

Hur mycket dricker du varje vecka?

1. 1-3 Flaskor/Glas (14 röster [16.28%])

Procent av omröstning: 16.28%

2. 4-6 (25 röster [29.07%])

Procent av omröstning: 29.07%

3. 7-9 (21 röster [24.42%])

Procent av omröstning: 24.42%

4. 10-12 (15 röster [17.44%])

Procent av omröstning: 17.44%

5. 13+ (11 röster [12.79%])

Procent av omröstning: 12.79%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 155 Inlägg:
  • LocationOdense, Danmark

Postad 16 maj 2012 - 07:18

Vad jag minns så har detta ämne tagits upp enbart lite snabbt vid sidan om i en annan tråd. Så därför undrar jag... hur mycket dricker egentligen ni på forumet per dag eller per vecka? Med tanke på hur mycket öl vissa verkar smaka så känns det som min takt (grovt räknat, en öl om dagen) lite långsam.

#2 wannabe_me

wannabe_me

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 623 Inlägg:

Postad 16 maj 2012 - 07:28

Blir nog ca 3-5 flaskor i veckan. Ibland mer, ibland mindre.
Jag gillar inte hetsen med att försöka dricka så många öl som möjligt innan man dör.

#3 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • 3 543 Inlägg:
  • LocationUppsala & Falun

Postad 16 maj 2012 - 07:33

I snitt ungefär en öl om dagen för mig också skulle jag säga.
Öl- och matbloggar på Portersteken som även finns på Facebook.

#4 Sebastian

Sebastian

IPA

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 128 Inlägg:
  • LocationGöteborg

Postad 16 maj 2012 - 07:33

Jag dricker nog förhållandevis lite; ungefär 2-4 flaskor om veckan, oftast jämt fördelat mellan fredag och lördag.

#5 AdamB_

AdamB_

Beer Baron

• Members
  • 1 279 Inlägg:
  • LocationFalkenberg

Postad 16 maj 2012 - 07:34

Om jag inte inkluderar ticking så blir det en öl om dagen i snitt enligt untappd.
Macro är mitt jobb, micro är min passion!
Disclaimer: Jag jobbar på en av de stora drakarna inom svensk bryggerinäring, det jag skriver är mina egna ocensurerade åsikter.

#6 Christian

Christian

Beer Baron

• Members
  • 1 554 Inlägg:
  • LocationSthlm

Postad 16 maj 2012 - 07:35

Nej, jag är mer på wannabe_me's sida, det blir ganska lite öl för min del också. En om dagen är det definitivt inte men om jag ska uppskatta så blir det kanske en flaska under vardagarna, ett par-tre stycken under helgen. Det är mer en fråga om ekonomi för min del, plus att jag lite har gett upp tanken på att prova så mycket som möjligt. Visst vill jag testa de härliga sorterna, men ofta plockar jag ett antal vid månadssläppet, provar dem under veckan och så kan det gå några veckor utan att jag dricker så mycket. ;)

Jag har nog fastnat lite på att öl inte är så nyttigt; alkoholen är jag inte oroad över, men kolhydraterna. :P
Det handlar inte om att alltid brygga originell, banbrytande öl; det måste vara gott också!

"Ett gott öl för varje tillfälle!"

Kastellet Bryggeri

#7 Justanotherjoke

Justanotherjoke

Lambic

• Members
  • 432 Inlägg:
  • LocationÅrsta/Stockholm

Postad 16 maj 2012 - 07:35

Jag ligger nog oxå på 2-4 i veckan då oftast fredag-lördag.
Önskar jag kunde dricka en varje dag men bara tanken på det gör att jag lägger på mig några kilon och med eftersom jag hatar att träna så måste man kompromissa (c:

#8 Gokster

Gokster

Lambic

• Members
  • 563 Inlägg:
  • LocationLund

Postad 16 maj 2012 - 07:48

2-3 per helg som mest.

#9 Balder

Balder

Beer Baron

• Members
  • 5 253 Inlägg:
  • LocationVellanche

Postad 16 maj 2012 - 07:51

Är det ok att svara förmycket, men ändå så lite att det alltid finns mycket öl kvar att prova?

Spana in MankersBeer, eller Facebooksidan - En sida om hästar, öl och uppfödning av apor och numera lite extra bacon

#10 rymden

rymden

Beer Baron

• Members
  • 1 000 Inlägg:
  • LocationBronxeng

Postad 16 maj 2012 - 07:59

Bra topic! Har också varit nyfiken på detta..

För min del har jag mina egna principer, och dömer ingen annan för deras. Jag dricker i regel 3-6 öl / vecka, och det är under helgen. Ibland händer det att jag tar en öl på en veckodag. Och ibland dricker jag fler än 6 öl på en helg, fast då handlar det oftast om "ölprovningar". Och jag dricker ALLTID öl när jag brygger öl, oavsett dag eller tid... ;)

Vill inte att öldrickande ska tillhöra min vardag, tänker på hälsan och har dessutom "dålig" ekonomi, där mina behov kommer långt efter barn och bostad.
VÄLBALANSERAD - ölbryggning, öluppskattning och mat.

beer is a state of mind, wherever beer is I is

#11 Ludvig

Ludvig

Beer Baron

• Members
  • 1 563 Inlägg:
  • LocationGöteborg

Postad 16 maj 2012 - 08:05

lägg upp en omröstning pundarn! jag dricker väl typ från 2-5 öl i veckan. ibland är går jag torr i en och en halv och ibland sippar jag i mig en per kväll. väldigt olika men skulle nog säga att jag snittar på typ 3 öl i veckan.

#12 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 458 Inlägg:
  • LocationSkåne

Postad 16 maj 2012 - 08:05

När jag jobbar tidigt dagen efter så dricker jag inget, vilket är mellan 3 - 5 dagar i veckan. Om jag är ledig dagen efter eller jobbar sent brukar det bli 1 - 3 öl. På helgen blir det betydligt fler om det är provning, annars 6 - 8 stycken typ.

Det går lite i perioder, ibland nästan inget alls och ibland mer.
Kornmalt & Humlekottar
- För att öl är så mycket mer än något man bara dricker till frukost.

xxx

"If God would have wanted us to filter our beers, he wouldn't have given us livers."
- Larry Bell

#13 Alf_loves_Bigfoot

Alf_loves_Bigfoot

Beer Baron

• Members
  • 1 721 Inlägg:
  • LocationSolna

Postad 16 maj 2012 - 08:09

Förr så var det "nästan" uteslutande fredag-lördags--drickande för min del och då kunde bli minst 2-3/dag eller max 6/dag = mellan 4 till 12 flaskor öl/vecka. Men vissa veckor var i och för sig helt "vita".
Sedan jag blev mer "seriös" (juli 2011 - när jag började hänga här) så är det mer utspritt, händer oftare att det kan bli ett/flera krogbesök mitt i veckan (brukar generera max 3 flask-/fatöl), det hände ju tidigare också - men mindre frekvent. Alternativt lill-fredag och eller lill-lördag (tisdag-onsdag) med 1 eller 2 flaskor hemma. Dessa mer frekventa mitt-i-veckan--ölen har dock dragit ner helgantalet till max 3-4/dag.
Denna helg (Kristi flygare) är det ju dessutom långhelg - halvdag idag, helg imorgon, klämdag på fredag och sen en vanlig lördag-söndag.....
Jag har inget fastsatt mål att jag MÅSTE dricka X antal öl i veckan, inte heller något absolut maxantal/dag-vecka - det blir så många/få/inga som det blir helt enkelt!

Det är mer sällan som jag dricker mig "asberusad" (i mina egna ögon i alla fall), för min del rör det sig uteslutande om njutningsdrickande och/eller nyfiket testande.
Berusningen i sig är för mig en negativ bieffekt av alkoholen. Den trubbar av mina sinnen och kan i värsta fall också ge mig en rejäl baksmälla.

Ska nästa helg göra en Gosatta och köpa hem ett antal "fulöl" (SBs 5 toppsäljare 2011) för att testa, men det faller under nyfiket testande och en stor andel lär hamna i vasken.
Har dessutom köpt hem några gamla lager-favoriter, när sommar-värmen slår till tänkte jag köra en test för att se vad jag tycker nu.

Rent fysiskt tycker inte jag att jag dricker FÖR MYCKET, min plånbok är dock av en annan åsikt - det kostar på att ligga på topp!

#14 thevanpelt

thevanpelt

Lambic

• Members
  • 564 Inlägg:
  • LocationEskilstuna

Postad 16 maj 2012 - 08:40

I vanliga fall dricker jag 1 öl på onsdagar, 2-3 öl på fredag samt lördag. Sen brukar det hända att det dricks någon eller några när jag repar med mitt band.

#15 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • 3 052 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 16 maj 2012 - 08:44

Jag undviker att dricka öl på vardagarna, inte för att jag tror att det är skadligt utan för att jag går upp tidigt och sover sämre när jag druckit alkohol. Men på helgerna blir det normalt 3-8 öl totalt (beror lite på vad jag gör). Vissa helger blir det mer, t.ex. om jag går på festival eller bara åker hem till farsan och plöjer runt i vårat gemensamma föråd.
Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#16 fabbe

fabbe

Lambic

• Members
  • 578 Inlägg:

Postad 16 maj 2012 - 08:46

Om jag tar mitt drickande på en månad och slår ut det så blir det väl en öl per dag ungefär. Men så är det ju inte, utan det blir mer att man dricker kanske 1-3 öl någon kväll i veckan medans det kanske blir närmare 6 öl en fredag eller lördag kväll i goda vänner sällskap.
Vissa veckor är för mig helt vita och då är det inte medvetet utan mer för att man har mycket att göra, ställen att vara på. Sedan kör jag mycket bil i jobbet men även privat och då kan man inte dricka öl hur man vill heller.

#17 Tengil

Tengil

Lambic

• Members
  • 581 Inlägg:

Postad 16 maj 2012 - 09:07

Känns som att folk skriver ner sin alkoholkonsumtion lite, då det i Sverige anses "mycket" att kunna snitta 2-3 öl/per dag i veckan. Tror inte ett dyft att folk med ölintresse snittar 2-3 öl i veckan. Låter helt absurt i mina öron. Låter inte som ett vidare ölintresse då. Men vad vet jag!? Eller räknar folk fundamentalt med att de minsann har ett par vita veckor per år och att de per automatik då glömmer bort alla festivaler, ölprovnaingar, storhelger m.m. som kompenserar bort de "vita veckorna"? Jag menar, festar ni aldrig? Tar man en öl på fredag, en öl på lördag och aldrig någon öl på en vardag eller hur gör ni? Nog om mina antaganden... :P

Själv dricker jag nog minst 10 öl i veckan, ibland 20 eller fler och ibland mindre. De flesta vardagar blir det inga öl, men i samband med fotbolls- och hockeymatcher kan det ibland bli ett par stycken. Annars kan det bli ett antal öl att softa med på helgerna och/eller när det något spektakel med polarna. Tycker det är gott att dricka en 3-4st "törstsläckare" då och då och är det heldags- weekendparty i samband med matcher eller annat så slinker det lätt ner över 10-12 i strupen. Sen blir man kanske uttråkad på dem och kanske tar det lite mer soft med en 4-5 finöl eller nåt. Efter en sådan helg så blir det kanske en vit vecka inklusive helg och ngn enstaka finöl ngn kväll efter det osv. Går lite i perioder hur mycket festande (med regel mer "törstsläckare" och antal) och mer soft hemma att man myser med ett gäng olika finöl. Men öl är gott, alldeles för gott! :D

#18 Ludvig

Ludvig

Beer Baron

• Members
  • 1 563 Inlägg:
  • LocationGöteborg

Postad 16 maj 2012 - 09:11

en sak du inte tänkte på är att om man är på ölprovning så dricker man sällan så många hela öl, utan många smakprov. i alla fall när vi kör! sen festar jag inte då jag ogillar berusningen... (inte glädje-stadiet men efter det) men som sagt så dricker jag typ 5 öl första veckan eftersläpp och 2 veckan innan.. eller jag kasnke räknar dåligt och ligger på 7 ibland och 3-4 en "dålig" vecka

#19 Pundarquartis

Pundarquartis

Beer Baron

• Members
  • 3 155 Inlägg:
  • LocationOdense, Danmark

Postad 16 maj 2012 - 09:17

Känns som att folk skriver ner sin alkoholkonsumtion lite, då det i Sverige anses "mycket" att kunna snitta 2-3 öl/per dag i veckan. Tror inte ett dyft att folk med ölintresse snittar 2-3 öl i veckan. Låter helt absurt i mina öron. Låter inte som ett vidare ölintresse då. Men vad vet jag!? Eller räknar folk fundamentalt med att de minsann har ett par vita veckor per år och att de per automatik då glömmer bort alla festivaler, ölprovnaingar, storhelger m.m. som kompenserar bort de "vita veckorna"? Jag menar, festar ni aldrig? Tar man en öl på fredag, en öl på lördag och aldrig någon öl på en vardag eller hur gör ni? Nog om mina antaganden... :P

Själv dricker jag nog minst 10 öl i veckan, ibland 20 eller fler och ibland mindre. De flesta vardagar blir det inga öl, men i samband med fotbolls- och hockeymatcher kan det ibland bli ett par stycken. Annars kan det bli ett antal öl att softa med på helgerna och/eller när det något spektakel med polarna. Tycker det är gott att dricka en 3-4st "törstsläckare" då och då och är det heldags- weekendparty i samband med matcher eller annat så slinker det lätt ner över 10-12 i strupen. Sen blir man kanske uttråkad på dem och kanske tar det lite mer soft med en 4-5 finöl eller nåt. Efter en sådan helg så blir det kanske en vit vecka inklusive helg och ngn enstaka finöl ngn kväll efter det osv. Går lite i perioder hur mycket festande (med regel mer "törstsläckare" och antal) och mer soft hemma att man myser med ett gäng olika finöl. Men öl är gott, alldeles för gott! :D

Ett ölintresse är mer än bara att dricka öl. Det är också att snacka öl, läsa om öl, brygga öl, etc. Sedan så räknar iaf inte jag med de öl jag dricker på festivaler eller smakningar i min "normalkonsumption". Tex i helgen provade jag mig igenom 70+ öl. Men vanligtvis så dricker jag en öl om dagen, och försöker rent mängdmässogt hålla mig relativt nära detta snitt under längre tid. För min del är det främst en viktfråga och att jag avskyr att bli berusad.

#20 Tengil

Tengil

Lambic

• Members
  • 581 Inlägg:

Postad 16 maj 2012 - 09:42

Självklart är ett ölintresse mer än att bara dricka öl. Men i grund och botten så har jag svårt att tänka mig att folk inte dricker mer än 2-3 öl i veckan. Om man inte räknar in "happenings" som ölfestivaler/semestrar/grillaftnar med kompisgängen osv så kan jag förstå att sin "normalkonsumtion" per vecka inte blir så hög men jag menar att de visst ska räknas in och jag TROR många inte tänker på att man under exempelvis sådana tillfällen får i sig en del, även om man bara tar 10-15cl öl per provsmak eller kanske glömmer bort den där grillaftonen då man faktiskt lätt fick i sig 3-4 öl som ändå bara kändes som en, då man bara hade trevligt och inte ens blev berusad. Då blir medelkonsumtionen betydligt högre per vecka om man tar ut det på ett helt år. Jag vill bara poängtera att jag tror många glömmer bort semesterresan, sommarmånaderna med grillaftnar i goda vänners lag osv. Sen får folk givetvis dricka hur lite eller hur mycket de vill så länge man trivs med sig själv.

Själv gillar jag att bli "berusad" och känna mig avslappnad och lycklig. Ja, jag kan faktiskt känna så när omgivning/miljö/dryck klaffar. Att bli stupfull med kom-ihåg-luckor är däremot mindre kul. :P

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar