Hoppa till innehåll

Foto

Früh Kölsch

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 473 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 26 februari 2012 - 12:19

Den här kommer på bolaget den 1:a mars. Jag har lyckats komma över en flaska i förtid.

Kölsch är lite speciell då den är överjäst. Själv har jag inte provat den här typen av öl tidigare. Det har blivit ett par altbier men ingen kölsch... vad jag vet iallafall.

Früh Kölsch – 4,8 %

Utseendet är inget speciellt, kristallklar ljusgul-gyllene vätsla med ett medium stort vitt skum som försvann snabbt.
Doften är mild och lätt maltig med en del källartoner, jag noterar bland annat en ton av jord. Dessutom ligger det en del brödig jäst i bakgrunden.
Även smaken är mild men här möts jag av en lätt maltig sötma, en viss fruktighet och även de där källartonerna som jag kände i doften.
Det här ser ut som en lager och smaken liknar en tysk pilsner. Men det är ändå en del saker som skiljer denna mot andra varianter av lageröl. Den har en fruktighet och en del jästiga toner som jag normalt inte känner i en lageröl. Men jag tror att det här främst är en öl som lager-älskare kommer uppskatta. Framförallt nu under våren och sommaren när det blir lite varmare och man behöver sig en törstläckare.

Betyg: 2,4/5

Någon annan som provat denna? Vad tyckte ni?
Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#2 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 517 Inlägg:

Postad 26 februari 2012 - 12:30

Jag tyckte att den var kanon, men så är jag lagd på det hållet att jag tycker att lager och pilsner också är gott. Lite fylligare än en vanlig lager, men ändå väldigt lättdrucken. Kommer vara given i sommar!

#3 Stefan - Ölsvammel

Stefan - Ölsvammel

Beer Baron

• Members
  • 3 473 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 26 februari 2012 - 12:42

Jag tyckte att den var kanon, men så är jag lagd på det hållet att jag tycker att lager och pilsner också är gott. Lite fylligare än en vanlig lager, men ändå väldigt lättdrucken. Kommer vara given i sommar!

Jag har generellt lite svårt för lager. Men kan tänka mig att de som gillar lager kommer älska denna. Som du säger så är den fylligare (glömde skriva det) och även fruktigare än en normal lager.

Jag ser dock fram emot att prova den Kellerbier som kommer nu i mars. Hoppas den är lika bra som de jag drack i Luxemburg och nu senast i Tyskland. Visserligen klassades de som zwickelbier, men har fått för mig att det är samma sak.
Kolla gärna in Ölsvammel - www.beerdrivel.se

#4 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 517 Inlägg:

Postad 26 februari 2012 - 12:51

Jag har generellt lite svårt för lager. Men kan tänka mig att de som gillar lager kommer älska denna. Som du säger så är den fylligare (glömde skriva det) och även fruktigare än en normal lager.

Jag ser dock fram emot att prova den Kellerbier som kommer nu i mars. Hoppas den är lika bra som de jag drack i Luxemburg och nu senast i Tyskland. Visserligen klassades de som zwickelbier, men har fått för mig att det är samma sak.

Mmm.. St. Georgen Bräu, den är också kanon. Fick med mig en flaska hem från Bamberg i somras. Väldigt behagligt fruktig tycker jag, bra balans och mer humlad (inte amerikanskt monsterhumlad nu, utan mer humant humlad) än en lageröl.

Märks det att jag gillar lager och pilsner? Haha.

#5 Balder

Balder

Beer Baron

• Members
  • 5 733 Inlägg:
  • LocationVellanche

Postad 19 mars 2012 - 14:20

men så är jag lagd på det hållet

Hahaha, fölråt Stefan, Jag vet kvalite på inläggen!

Jag kan bara säga. Håller inte med dig.
Eftersom jag inte är så glad för öler av lagertyp dvs inte ens bocköl så ska jag inte ge några större reflektioner heller.
Smakar väldigt lite, doftar mindre men svalkar bra. Det gör visserligen en Spendrups också...

Spana in MankersBeer, eller Facebooksidan - En sida om hästar, öl och uppfödning av apor och numera lite extra bacon

#6 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 517 Inlägg:

Postad 19 mars 2012 - 14:25

Hahaha, fölråt Stefan, Jag vet kvalite på inläggen!

Jag kan bara säga. Håller inte med dig.
Eftersom jag inte är så glad för öler av lagertyp dvs inte ens bocköl så ska jag inte ge några större reflektioner heller.
Smakar väldigt lite, doftar mindre men svalkar bra. Det gör visserligen en Spendrups också...

Som du själv säger så tycker du inte ens om ölstilen så dig kan man ju inte lita på.. ;)

#7 Balder

Balder

Beer Baron

• Members
  • 5 733 Inlägg:
  • LocationVellanche

Postad 19 mars 2012 - 14:32

Som du själv säger så tycker du inte ens om ölstilen så dig kan man ju inte lita på.. ;)

Nej, men jag skrev mitt första inlägg i denna forumdelen. Tänkte jag spenderar det på lite skit!

Spana in MankersBeer, eller Facebooksidan - En sida om hästar, öl och uppfödning av apor och numera lite extra bacon

#8 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 517 Inlägg:

Postad 19 mars 2012 - 14:35

Nej, men jag skrev mitt första inlägg i denna forumdelen. Tänkte jag spenderar det på lite skit!

Har man inget vettigt att säga är det bättre att inte säga något alls.. Så borde jag tänkt innan jag skrev detta.

#9 Tobbe - 99 Bottles

Tobbe - 99 Bottles

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 386 Inlägg:
  • LocationGröndal, SWEDEN

Postad 23 mars 2012 - 14:42

Bättre sent än aldrig eller?... Jag gillade den skarpt, tycker att fruktigheten och jästen gav den en hel del karaktär. Inget om man jämför med tyngre stilar men för att vara en så pass ljus öl var den väldigt smakrik. Lite åt cider/Champagne hållet.
99 Bottles - Beer reviews & stories. Check us out at 99bottles.se

#10 Morck

Morck

Lambic

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 379 Inlägg:

Postad 23 mars 2012 - 15:00

Hmmm, ganska kluven i det här fallet. Jag förstår varför man vill lansera en sådan här öl, det finns säkert en något bredare publik vilket i bästa fall ger ett bra ekonomiskt fundament at stå på. Skulle jag börja importera öl skulle jag kanske göra något likande. Men för min egen del står jag över. Däremot säger jag inte att den är dålig, på inget sätt. Känns deom en trevlig och ren öl utan nåra direkta fel. Sedan äår ju smaken som baken, men min och mina smaklökar kräver tyngre grejer. Kanske har med åldern att göra :-)

#11 Kristopher

Kristopher

Beer Baron

• Members
  • 3 517 Inlägg:

Postad 23 mars 2012 - 15:10

Morck, man måste uppskatta enkelheten bland öl ibland också :)

#12 Johan

Johan

Beer Baron

• Members
  • 4 015 Inlägg:
  • LocationUppsala & Falun

Postad 23 mars 2012 - 15:10

Hmmm, ganska kluven i det här fallet. Jag förstår varför man vill lansera en sådan här öl, det finns säkert en något bredare publik vilket i bästa fall ger ett bra ekonomiskt fundament at stå på. Skulle jag börja importera öl skulle jag kanske göra något likande. Men för min egen del står jag över. Däremot säger jag inte att den är dålig, på inget sätt. Känns deom en trevlig och ren öl utan nåra direkta fel. Sedan äår ju smaken som baken, men min och mina smaklökar kräver tyngre grejer. Kanske har med åldern att göra :-)

Alla större importörer har ju någon form av volymprodukt, och det gäller nog alla större bryggerier också. Man behöver ju som sagt ett säkert ekonomiskt fundament att stå på medan man arbetar med det övriga sortimentet. Dessa är knappast riktade mot oss som har tillräckligt stort intresse för att hänga på ett sånt här forum, utan mot en bredare massa. Brill har Efes, WW har Duff, Brewery Int har San Miguel osv.
Öl- och matbloggar på Portersteken som även finns på Facebook.

#13 Bärseback

Bärseback

Mellanöl

• Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:
  • LocationVisby

Postad 18 juni 2015 - 11:06

Kölsch var det ja. Var på ett hejdundrande katolskt bröllop i Köln för 25 år sedan och det dracks kopiösa mängder med Kölsch vid bröllopsfesten. Brudgummen, tillika min kompis, berättade att Kölsch var en speciell sort som enbart dracks i Kölndistriktet. Vad jag minns är att den var väldigt lättdrucken utan några markanta smakinslag. Påminde väl mest om en vanlig lager men möjligtvis lite torrare. Senare dök det upp en Kölsch på bolaget som jag inte minns namnet på men den höll ungefär samma klass som den jag hade provat tidigare så  "wow-effekten" uteblev. Det jag retade mig på med den färska Kölschen i Köln var att den serverades i löjligt små och smala glas men det fanns väl någon tanke med det också.

Det här är väl ingen öl jag skulle bry mig särskilt mycket om annars men jag kan förmoda att den passar i skuggan under parasollet en het sommardag. Men beställ två i stöten så att den inte hinner dunsta.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar